Jeg velger høsten

 

 

” Deilige høst!

Min sjel er viet til den, og hvis jeg var en fugl

ville jeg fly over jorden på jakt etter kommende høster. “

 

 

Så langt tilbake som jeg kan huske, så har jeg elsket høsten.

Kanskje fordi jeg er septemberbarn.

Jeg liker å leve hele året, men lever mer når det er høst.

Lufta er klarere, fargene sterkere og forpliktelsene er færre.

Jeg må ikke slå plen og luke ugress.

Det gjør jeg forresten ikke nå heller, for det gjør ungdommen.

Jeg må ikke ha brun og spenstig sommerkropp og elleville planer, som jeg tror man må ha når det er sommer.

 

Klærne i butikkene er finere, mørket senker seg, og det er lettere å være glad.

Jeg kan lulle meg inn i drømmer og minner.

Minner om ny ullgenser og nye joggesko.

Minner om nytt skoleår og spennende gutter.

Telefonterror og trangt om plassen, fordi vi ikke eide en mobiltelefon.

 

Denne fant jeg på Røros i fjor.

 

Vi var sosiale på en annen måte før.

Alle ungene og undommene i grenda samlet seg til lek og moro.

Det var rangordning i flokken. De eldste dirigerte de yngste.

Dette utnyttet vi da det ble vår tur. Det var sånn det var.

Gutter med mopeder, og fra ei anna grend.

Sånn kan jeg fortsette.

Alle disse minnene har gjort høsten til MIN årstid.

 

 

Jeg gleder meg allerede til høsten, selv om jeg nyter dagen i dag.

Da kan jeg lese og strikke.

Jeg kan gå lange kveldsturer i mørket, og jeg kan finne varme i pledd og med levende lys

Jeg kan drikke vin eller varm sjokolade med venner.  

Det kan jeg vel gjøre hele året.

Jeg flyter nemlig på vin og venner.

Og venner er som  en kopp sjokolade. De gjør deg varm tvers gjennom.

 

 

” Høster gråter ikke

høster gjør ikke det –

høster nyter livet

de vet hva som skal skje. “

 

 

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Jeg elsker våren, når det er oppholdsvær, vindstille, naturen våkner til liv, og trekkfuglene kommer tilbake. Og jeg er glad i sommeren…men husker knapt hvordan den skal være. Høsten er god når den ikke regner og blåser bort, men viser seg fra si beste, fargerike side. November er den verste måneden jeg vet, om ikke været er VELDIG bra. Jeg sliter med høst-tristhet.
      Bra vi er forskjellige 🙂

    2. Æ e så enig med dæ Tove. Høsten e den beste tia, særlig september. Fine farva i naturen. Godt å setta inn om kveldan med levende lys, strikking og av og til rødvin. Å helst i pysjbuksa😀

Siste innlegg