Bucket list

 

 

 

Essensen av en ønskeliste er å nå mål, utfordre sin egen frykt, og det er å realisere drømmer. Det er også å oppfylle disse små og viktige gledene i hverdagen. Gleder som koster lite, og som gir så mye mer. Det handler om å finne sitt jordbærsted. Det handler om å ta det første steget.

 

– Klatre opp Trænstaven

 Jeg har høydeskrekk, og Trænstaven ligger ute i havet og lokker. Klarer jeg det, så klarer jeg alt.

 

 

– Kjøpe et hus med havsutsikt, gjerne på Titran

 Det er drømmen, det. Kanskje det blir en annen plass, men huset ved havet skal jeg ha. Jeg vet ikke når det blir, men det blir.

 

 

– Nyte venninnelivet på Røros

 Det skal jeg realisere denne helga. Fem damer på tur. Det vet jeg blir bra. Jeg burde ha et mål om å holde meg våken lengre enn Mona og Bente, men det klarer jeg ikke.

 

 

– Padle i Kroatia

 Det vet jeg at jeg skal gjøre. Før eller senere.

 

– Lære meg å hekle ugler og oldemorruter

 Jeg prøvde og prøvde i går kveld. Studerte oppskrifter og instruksjonsfilmsnutter, men fikk det ikke til. Det ser jo så lett ut. Jeg må spørre mamma.

 

 

– Lære meg å kite

 Kiting ser kjempespennende ut. Fly avgårde på bølgene. Mestre vind og bølger uten å brekke lårhalsen. Jeg har så lyst til å lære meg dette. Jeg tror det passer perfekt for havets datter.

 

– Eie min egen garnbutikk eller bokhandel

Dette tror jeg egentlig ikke noe på, men det er lov å drømme. Det hadde vært noe!

 

– Oppleve Ylvingen og Himmelblå

Neste sommer skal jeg dit. Vi oppdaget Nord-Norge denne sommeren, og vi skal garantert tilbake. Da skal jeg padle ut til Ylvingen. Jeg gleder meg allerede.

I vinter skal jeg drikke rødvin og drømme meg nordover.

 

 

– Skrive en diktbok eller gi ut en bok med betraktninger om livet

 Kjempeskummelt og fristende. Foreløpig så mangler jeg både mot og tekster.

 

– Padle rundt Frøya

 Jeg har padlet fra Titran til Måsøyvalen. Målet er å padle etappevis rundt hele øya. Det tror jeg får være et mål for neste sommer.

 

 

– Spise en bedre middag med Bjørn Eidsvåg

 Interessant mann. Jeg elsker musikken og tekstene hans.

 

– Hilse på Snåsamannen

 Jeg tror han er verdens snilleste og klokeste mann.

 

– Overnatte i telt

Jeg er egentlig ikke særlig glad i teltliv. Jeg elsker naturen, og vil sitte ute hele natta. Gjerne med et glass vin, og i godt selskap. Sove vil jeg helst gjøre i senga mi, for jeg kan ikke fordra soveposer. Og jeg er avhengig av rettetanga mi. Men et morgenbad i iskald sjø tar jeg gjerne.

 

 

– Gi F**n i rundvasken

  Tenk om jeg bare kunne droppet hele greia. Det sitter i hodet mitt. Huset er jo rent og pent, det.

 

– Være et godt menneske

 Målet mitt er å være et så godt menneske som hunden min tror at jeg er. 

 

 

– Være verdens beste mamma

 Det er det viktigste målet. Veien er målet, og jeg gjør mitt beste for dem. De lever et godt liv, selv om de får Toro og Grandiosa på travle dager.

 De får så mye kjærlighet og omsorg at det veier opp for lettvintløsningene. Jeg vet hva som er viktig.

 

– Lese mye, særlig dikt

 Jeg er så glad i poesi. Det har jeg alltid vært. Det er mange som har skrevet så mye fint. Jeg elsker ord.

 

For meg er ikke livet å hoppe i fallskjerm eller danse naken på bordet. Det er ikke å synge karaoke eller å melde seg inn i Teaterlaget.  Det er ikke å bli glad i hagearbeid. Jeg har heller ikke et ønske om å hoppe lengst eller rope høyest, og jeg skal aldri løpe maraton.

 

MIN VEG
Klår er min tanke, stille mitt sinn Varmt er mitt hjarta for vegen min. Varmt er mitt hjarta for vegen min

- Odd Nordstoga -

 

4 kommentarer
    1. Jo da Tove, du har tekstene til boka du skal gi ut <3 Glad for at du skriver på bloggen din, selv om jeg ikke alltid kommenterer <3

    2. “Jeg har heller ikke et ønske om å hoppe lengst eller rope høyest…”.
      Jeg kjenner ingen som kan rope høyere…både med lyd og med enkle, stillferdige ord. 😀

    3. Tusen takk. Ja, Milla er en sjarmerende hund. 🙂
      Tusen takk, kjære Ellen. <3
      LinnPinn, du e tander. 😉 Tusen takk. 🙂

Siste innlegg