Stillheten

 

STJERNENE I NOVEMBER

Stjernene i november,

store, klare

over lasete

lauvfallslier.

Utkjempet sorg,

ensomhet, ord

fra tusen uskrevne

kjærlighetsbrev,

brodert med nennsomme sting

av glitrende sølvtråd

på himmelens djupblå fløyel.

– Hans Børli –

 

Jeg MÅ skrive. Og jeg må lese. Særlig diktene til Hans Børli, fordi han maler så fint med ordene. Han bruker hvert eneste ord med forsiktighet, men får dem likevel til å glitre.

Jeg kan lese diktene hans om og om igjen, og jeg finner alltid noe nytt. Poesi gir meg noe som jeg ikke vil være foruten.

Jeg har stor respekt for mennesker som eier en slik formidlingsevne som han gjør. Det er kunst.

 

Stillhet er også kunst. Å søke stillhet er ofte vanskelig, fordi vi hele tiden er omgitt av alle mulige lyder, og fordi vi er opptatt med så mange ting som tar fokuset vekk fra den gode stillheten. Vi behøver den. Vi behøver å puste med magen, og vi behøver å søke en indre ro. 

Stillhet kan også virke truende, fordi vi da blir tvunget til å lytte. Lytte til oss selv, og stille oss selv de vanskelige spørsmålene. Vi slipper ikke unna.

For meg, som er havets datter, så finner jeg denne stillheten i kajakken min. Det er havet som gir meg den etterlengtede roen. Havet vugger meg og omslutter meg, og i disse øyeblikkene kjenner jeg på lykkefølelsen. For ingen er lykkelig hele tiden. Det er disse glimtene av lykke som er rikdom.

 

Jeg finner ikke de riktige ordene for å beskrive stillheten, så jeg lar Hans Børli gjøre det for meg. Slik han beskriver skogen, slik er mine følelser for havet. For jeg vet jo at stjernehimmelen over oss er den samme.

 

Det er rart med stillheten i skogen,

den er aldri et fravær av lyd,

aldri tom og skremmende, slik den kan bli det i lukkede rom.

Du hører trærnes mjuke riksing i vinden,

en korsnebb fløyter sin vemodige tone, og hakkespetten trommer lydt på en tørrhara,

– men summen av det hele er likevel stillhet,

en stor ro som kjærtegner trommehinnene

og lar deg høre livet brenne i deg som suset av flammen på et lys.

 

2 kommentarer

Siste innlegg