Kom deg ut!

 

 

I går var det kom deg ut(i)-dagen, så da ville vi ut. Vi er ofte ute på tur ellers, også, uten at vi trenger en sånn dag, men dette er en fin anledning til å sette fokus på å bruke naturen som vi har rundt oss.

Til lands og til vanns.

 

 

Det hjelper mye på tankesurret mitt å være ute, særlig når det er tang og tare i nærheten. Tang som klukker mot land er en beroligende lyd, og når jeg tar sats og gir kroppen kuldesjokk, så blir hele meg, skalpen inkludert, nedkjølt. Selv om jeg har hodet over vannet. Det er nesten som når man kaster en brennende vedkubbe på sjøen. Den freser iltert og røyklegger hele området, før den faller til ro.

Jeg tror at det er veldig sunt å bade året rundt, for det har jeg lært av Anette. Hun var ikke med i dag, og det var heller ikke håndduken min, så da brukte jeg sitteunderlaget til å tørke kroppen med. Jeg jobber i hjemmetjenesten, og der er vi løsningsorienterte. Mangler vi noe, så bruker vi noe annet i stedet.

Det er lurt å tenke sånn, for da mister jeg ingen sjanser.

Jeg tenkte kanskje at Milla ville hoppe uti for å redde meg, men hun ble sittende på land. Hun trodde sikkert at det hadde tørna for matmora, så hun fulgte vaktsomt med. Jeg vet ikke om fotografen hadde tatt sats for å redde meg heller, eller jo, jeg tror at jeg vet.

Han nektet iallefall å bade.

 

 

Jeg behøver ikke å reddes, for jeg klarer med selv. Noen ganger er jeg litt som Lotta i Bråkmakergata. Jeg klarer allting, faktisk! Jeg kan allting!

Det er godt å ha noen, og kjekt å få hjelp til ditt og datt, men jeg tror at jeg er en ganske selvstendig person, som ofte behøver tid for meg selv. Sånn har jeg alltid vært.

Alene med tankene mine, men ikke ensom. Det er fordi jeg vet at jeg ikke er ensom, at jeg trives alene. Det er lett å være bare meg når jeg vet at jeg har noen. Jeg tror at både jeg selv og dem rundt meg må akseptere at jeg er sånn, for jeg vil gjerne ha det på denne måten. Litt her og litt der, og litt alene.

I overskuelig framtid.

 

Her skuer vi utover øyriket vårt. Vi så havørn, og havørna er heldig. Den har verdens beste utsikt, nemlig Frøya. Den fløy rundt oss og over oss, og satte seg på en høyde litt lenger bort, for å passe på.

Det er alltid en mektig opplevelse, som tar pusten fra meg, selv om jeg har god kondis.

 

 

Pust i bakken er også godt, og jeg er heldig som får være med disse to på tur. Bra den mannen der er voksen nok til å takle at jeg er sær ( og omvendt, for det er sånn det er ). Vi er bittelitt sær og bittelitt egen begge to. Hvis vi slår sammen ordene så blir det særegen,

som betyr SPESIELL.

 

Tenk å være spesiell,

og samtidig hete Kjell.

Han vil spise sjokolade,

jeg vil mye heller bade.

 


 

 

Vi er forskjellige, men det er bare fint. Vi er ganske like, og det er jeg glad for. Da kan vi ha vår frihet, samtidig som vi kan hanke inn hverandre når det går trill rundt i hodet. Det siste er det jeg som har mest bruk for. Jeg var heldig før, og jeg er heldig nå, som har noen som står fjellstøtt. Hvis jeg hadde slått meg sammen med noen som hadde vært kaotisk, så hadde det blitt kaos.

Hvis jeg hadde møtt noen med masse uorden i livet, eller noen som hadde gått inn for å psyke meg ned, for sånne finnes, så hadde de nok fått en enkel jobb. Heldigvis har det aldri vært sånn.

Selv om jeg er sterk og selvstendig og sta og modig og står støtt på egne bein, så vet man aldri. Jeg tror at det er lett å rive ned sånne byggverk, selv om de er av laftet tømmer. Med de riktige ordene så er alt mulig.

 

 

Derfor har jeg enorm respekt for, og stor glede av, ord som blir brukt på den riktige måten. Ord som bygger hus, og ord som gir luft under vingene. Ord som varmer og ord som etterlater seg en god følelse i kroppen. Etter et iskaldt sjøbad, for eksempel, når hodet og kroppen er forfrisket og mottagelig.

Da kommer gløden tilbake, selv om vedkubben freste en stund.

1 kommentar
    1. Jeg får omtrent spasmer av å se deg bade. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
      Da er nok jeg, mer som han Kjell, han som er så spesiell.
      Valget mitt ville blitt sjokolade, så kunne du bare kost deg og bade(t).

Siste innlegg