Strikkedilla

….Ellen

Hjertene kom i veien for navnet, men det må være fint å være overdrysset av hjerter, tenker jeg. Jeg fikk garn, oppskrift, pinner og pynt av henne i julegave, og i dag tidlig strikket jeg det første hjertet.

En lang periode så strikket jeg ikke ei eneste maske. Jeg manglet gnisten. Nå har den heldigvis kommet tilbake, takket være at jeg har venninner som strikker, og fordi jeg følger andre strikkere via deres blogger. Jeg blir også inspirert av mamma.

I går fikk jeg denne boka i posten, og det stemmer det som står der. Det er medisin i hver maske.

 

 

Jeg tenkte først å selge hjertevenngenseren min, men jeg klarte aldri å gi slipp på den, for den betyr mer enn bare strikkinga. Jeg begynte på en grønn genser, men det ble aldri det samme.

Den må være rosa.

 

 

Jeg er så glad i disse englene, også. Det er strikket kjærlighet og omsorg inn i hver eneste en av dem.

 

 

 

Korga mi er full av garn og ideer og planer. Den ene ideen er hemmelig, og alt det andre ligger på vent. Det er lykke å ha ei korg med ubrukt garn, som bare venter på meg.

Det vet alle som strikker.

Det er for det meste terapi, men ikke alltid. Det er harmoni i heimen når pinnene flyr og alt går på skinner. Selvfølgelig er det ikke alltid sånn. Jeg rekker opp ganske ofte, også. Da er jeg på krigsstien, så nåde den som er i nærheten.

 

 

I går bestilte jeg vevde merkelapper med morsomme og fine tekster, sånne lapper som jeg kan sy på de ferdige produktene mine. Jeg hater å sy, men det er snakk om bare noen få sting. Det er verd det, for jeg falt for flere av dem:

 

– laget etter et par glass vin

– strikket med kjærlighet

– laget for å varme deg

– med kjærlighet i hver maske

 

 

Jeg er veldig glad i det lille ekstra. Små detaljer som vitner om omsorg, og som betyr noe spesielt for akkurat henne som skal få det. Pluss at jeg alltid har hatt en forkjærlighet for sauer.

Det er jo sauene som gir oss ulla.

 


 

 

Lille lam, hvem skapte deg?

Vet du hvem som skapte deg?

 

Gav deg liv i jordens land,

gav deg mat på eng og strand,

gav deg denne drakt av ull

hvit og myk og underfull,

og en røst hvis lyse lyd

er de grønne dalers fryd?

– Andre Bjerke –

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg