Hva mer kan man drømme om?

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Tankene har måkevinger,
havet stanser dem ikke.

 

 

Det er fint å kunne ha drømmer, planer og håp. Min neste drøm, bortsett fra å sitte ved bryggekanten på Vega, pluss å oppleve enda mer av Helgelandskysten, er å suse avgårde med hundespann.

Ikke med min egen husky kanskje, for selv om hun er sprek, så er hun ikke trent til dette formålet. Jeg drømmer om å oppsøke et sted som er stappfullt av huskyer, sånn at jeg kan få prøve å kjøre hundespann. Langstrakte vidder, og et kobbel med veltrente hunder. Det hadde vært noe.

Jeg tenker ikke så høyt at jeg ser for meg Femundsløpet eller Finnmarksløpet, men et sted midt i mellom, helt på vidda.

En vakker dag skal dette bli til virkelighet.

Det vet jeg.

 

 

Hva mer kan man drømme om?

Stillhet.

Ro til å bare være, i en verden der det verdsettes å ha full timeplan. Sitte så stille at måsen våger å stjele cheez doodles. fra hånda mi. Nyte et glass hvitvin midt i uka.

Ingen bryggesjau.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg klarer fint å ha minst to tanker i hodet samtidig; så det er enkelt å forestille seg både hvitvin og hundekjøring, men ikke i kombinasjon med hverandre. Jeg er en mester på å sjonglere tanker, og kunne sikkert fått jobb i sirkus Arnardo når som helst, hvis de har bruk for sjonglører da. 

For jeg har alltid mange baller i lufta.

Alle som har prøvd å sjonglere vet at når man mister taket, da rakner hele systemet. Det har blitt sånn at det forventes så mye av oss, på de aller fleste områder. Vi skal drifte A/S Familien, og  aller helst jobbe i 100% stilling, for å være sikker på at pensjonen rekker. Vi skal se bra ut, ha de riktige klærne, spise sunt, trene regelmessig, sove 8 timer pr natt, ha minst tre hobbyer, holde gresset grønt, luke ugress, fylle drivstoff, lage mat fra bunnen av, suse avgårde, og slå rekorden fra i fjor.

Herregud, for et kjør.

Er det rart jeg lengter tilbake til Vega?

Er det rart at noen har funnet opp robotstøvsugere og robotgressklippere?

Er det rart vi sitter med nesa i mobiltelefonen?

Vi må henge med i svingene, og følge med på  hvem som selger hva. Det er IN med alt som er retro, og det er bra, for nå har jeg bikket 50. Vi må følge med på hvem som har gjort det slutt, og det er ekstra hyggelig med dem som finner hverandre.

Noen oppdateringer er bedre enn andre.

 

Vi må dokumentere det siste måltidet, den praktfulle utsikten, og festen som tok helt av. Vi legger gjerne på et filter, sånn at fargene blir ekstra sterke, og er det kanskje mulig å få rynkene til å forsvinne?

Puppene da?

Puppene er det verre med, for det finnes ikke filter for sånt. Det finnes silikon, men det blåser jeg i.

Du får ta meg som jeg er.

For den som sliter, og kankje er ensom og alene, så anbefaler jeg hverken facebook eller Instagram. Ensomheten og utenforskapet forsterkes, for verden ser så perfekt ut der.

For alle andre enn deg selv.

Jeg, for eksempel, skygger unna alt som handler om hage og interiør. Alle andre har et minimalistisk hjem, fritt for fotspor og pelsdotter, mens jeg krysser fingre for at jeg ikke får uanmeldt besøk på vårparten, for da skifter Milla til sommerpels. Alle andre har en frodig hage, der plantene blomstrer på riktig sted og til riktig tid, nøye planlagt sikkert. Hos meg eter løvetanna seg grådig inn på grusgangen.

Den eier rett og slett ikke hemninger.

I går var jeg strålende fornøyd med at jeg hadde vasket bilen, helt til en jeg kjenner påpekte at jeg hadde glemt felgene i farten. Sånn snakker en som har blikk for bil. Hvem bryr seg om felger? 

De ruller like godt likevel, men i natt skal jeg drømme om dekkhotell.

Litt luksus må jeg unne meg 🙂

Dessuten bryr jeg meg mye mer om han som sa det, for jeg eier ikke varme følelser for biler i det hele tatt. Jeg husker nesten ikke at jeg har en Skoda Octavia heller, for da jeg skulle hente den på verkstedet her om dagen så påsto jeg hardnakket at jeg skulle hente en Golf.

Det er viktigere å stelle godt med mannfolket, vil jeg tro, for da slipper jeg å vaske bilen selv.

Kvinnelist kalles det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

Siste innlegg