Kjære

 

 

KJÆRE 

 

I ferien vil jeg til Blåhø gå,

kjære, vil du henge deg på?

Du er (som meg) både frisk og sprek,

denne turen vil gå som en lek

 

– for jeg har alltid trua 🙂

 

 

 

Vi to har vandret i fjellet før,

 men Blåhø er høyt, tror du jeg tør?

Vissen i beina og mo i knærne,

prikking fra hodet og helt ned i tærne.

 

 

Jeg vil se Trollheimen oppe fra toppen,

selv om jeg er litt skjelven i kroppen.

Utsikten, det er premien min,

 for ryktene sier at den er så fin.

 

 

Du muntrer opp, mens jeg titter ned,

vet ikke helt om jeg våger å se.

Da slår du til med den store sleggen:

Skal ikke du opp til Romsdalseggen??

 

Jo, jeg hadde visst planer om det,

er du så snill at du følger med?

Viser du vei opp til Eggen min venn,

da skal du få både kyss og en klem.

 

 

Mannen sa JA, men hadde et krav:

Legg om stilen fra tølt og til trav.

Legg også gjerne om til galopp,

Blåhø er DER, og nå skal du opp!

 

Såpass må du jaggu meg tåle,

når Romsdalseggen er neste målet.

Blåhø er jo i samme leia,

som Ørnberget og Besselvassheia

 

– PØH!

 

Ja, min kjære, jeg hører på deg,

for jeg vet at du elsker meg.

Jeg har ideer og du følger med,

Gud, jeg er så takknemlig for det!

 

 

Jeg hilser gjerne på fe og på folk,

for her er det ikke nødvendig med tolk.

Vi har det samme synet på livet,

for dagen er bare et pust i sivet.

 

Da må vi omfavne alt det vi ser,

for stunden er vår, og vi vet ikke mer.

Livet vårt lever vi kun her og nå,

minner er vakre og natta er blå.

 

 

T for Tove og T for to,

T for tanker og trøst og tro.

T for tid og for tankespinn,

T for takk og et åpent sinn.

 

 

 

Jeg får se verden fra øverste hylle,

vet dere hva, om jeg kunne trylle?

Fjelldronning, det er det jeg vil bli, det,

gjerne med en prins ved min side.

 

 

Østenfor sol og vestenfor måne,

jeg vil se helt til den synende blåne.

Når Trollheimen bader i gull kan jeg si:

Jeg øynet det selv, for der oppe var VI.

 

2 kommentarer

Siste innlegg