Puppesjekk #metoo

 

Du vet du har passert femti når du blir innkalt til mammografi. Tenk at det ruller en buss innom øyriket, med et så enestående tilbud.

Det er jeg glad for.

Heldigvis er jeg ikke sånn at jeg går rundt med bekymringer om sykdom, og redsel for at jeg selv kan rammes, selv om jeg vet at muligheten er der. Alle kjenner noen som har eller har hatt kreft, så det er ikke så uvanlig at noen får en sånn beskjed i fleisen.

Man skulle tro at når jeg jobber som kreftressurs og sykepleier, da er jeg ekstra engstelig, og på vakt, men sånn er det ikke for meg. Jeg blir heller ekstra takknemlig over å være frisk, så får jeg ta alt annet som det kommer.

Og det kommer kanskje aldri.

Inntil videre nyter jeg friluftslivets gleder, og bestiger stadig nye høyder. Jeg liker å få perspektiv på livet, og om jeg er riktig heldig så forblir jeg en friskus, for det meste handler om tilfeldigheter.

Jeg har skviset puppene i en sånn maskin for mange år siden, fordi jeg trodde at noe var galt, men alt var i orden. Det eneste som ikke var i orden var den arrogante legen jeg snakket med i etterkant, på sykehuset.

Det var til og med en kvinne, med egne pupper, men uten empati.

Hun behandlet meg dårlig, og når puppene attpåtil kom i klem, og ble flate som pannekaker, så hjalp det ikke akkurat på selvfølelsen. Etterpå ble jeg sendt inn til en ny lege, en mannlig sådan, som sa at jeg måtte kle av meg på overkroppen. Sett i ettertid så tror jeg at han gjorde det bare for å ta en titt, for det var en ekkel type. Jeg VET at det var sånn, for sånt vet man. Det merkes på kroppen. Jeg er 100% sikker på at han tafset.

#metoo

Hadde det vær nå så hadde jeg gitt ham et realt ballespark. Det er helt sant. Den kvinnelige legen skulle fått en kilevink hun også, for den følelsen hun ga meg var like vond.

Hvert år har vi svenske medisinstudenter som vikarer hos oss. Jeg vet ikke hva det er med disse svenskene, men de har en innebygget respekt og høflighet som det ikke finnes maken til. Det er ikke en tilfeldighet, for det skjer hvert eneste år, og jeg tenker at det er en av de viktigste egenskapene du kan ha som helsearbeider.

Hadde jeg vært tjue år så skulle jeg ha lagt an på en av dem, og bedt ham om å bli turnuslege på Frøya. På Frøya har vi det så bra at han garantert hadde endt opp som fastlege.

Forresten, det er sant, jeg har jo allerede verdens beste kjæreste. Han reparerer ikke mennesker, men biler, og det er bra, for jeg har ikke peiling på bil. 

Jeg krysser fingre for at Mammografien forteller meg at jeg er frisk som en fisk!

 

Jeg har jobbet i helga, og besøkte en eldre dame som ikke hadde sett meg på lenge. Hun serverte et gullkorn:

Er det duuuuu??? Nå er det lenge siden du var her. Jeg trodde at du hadde gått av med pensjon.

 

Herre min hatt, det er helt greit å bli innkalt til mammografi, men den gått av med pensjon-meldingen var rosinen i pølsa.

0 kommentarer

Siste innlegg