Perlefrøken

 

hvis jeg kunne klatre på en himmel klar og blå, ville jeg finne meg en venn å skinne på.

– Lillebjørn Nilsen –

 

 

Vi behøver medmennesker i hverdagen; venner som alltid er der selv om de er langt unna. Venner som er tilstede når det røyner på og butter i mot. Sånne som er ubetinget glad i deg på grunn av og til tross for.

Hjertevenner med andre ord.

Eller perlevenner – et perlekjede av fine mennesker som omringer deg.

 

Ekte naturperler er sjeldne og kostbare. De formes av tiden, og endres av livet. De er ikke kopier eller etterligninger, men finslipes av havet som omgir dem. De sover trygt i muslingen, og var i begynnelsen bare et sandkorn. Et bittelite sandkorn som ikke visste at det en vakker dag skulle stå skulder ved skulder.

Jeg har tredd disse dyrebare perlene på ei snor etterhvert som jeg har funnet dem. Noen har jeg lett etter, mens andre har funnet veien selv.

Side ved side, uten de store ord, for det behøves ikke. De bare ER der, akkurat som sandkornet på havets bunn. 

 

Medmenneske er et fint ord. Det er et menneske som står sammen med meg, som går sammen med meg, som gir meg motstand, som noen ganger er dypt uenig, men som likevel respekterer mitt liv og mine valg.

 

PERLEFRØKEN

Perlefrøken, perledatter

havets bunn er full av skatter,

perlesøster, perlemor

tett i tett på silkesnor.

 

Perlekjede, perleport

livet rommer smått og stort,

perleminne, perlevenn

se, jeg fant ei ny igjen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg