Skal hilse fra fjellet

Skal hilse fra fjellet, jeg kommer med bud.

Det lyste så herlig der inne.

På floene vogga myrduna brud,

mens viddene lekte så linne.

– Jon Østeng Hov –

 

 

Foreldrene mine er naturfolk.

Vi har fått gleden over naturen inn med morsmelka.

 

De har et stort forbilde, og han heter Jon Østeng Hov. 

Hans beskrivelser av naturen rører dem i hjertet.

 

I helga har vi vandret på Oppdal.

Søkt oss til fjellet, og speidet utover endeløse vidder.

Det gjør godt med sånne pustepauser i hverdagen.

 

Hele familien var samlet.

 

 

 

ARILD

Den stillferdige, slagferdige lillebroren min.

Han fungerer godt når June forteller hva han skal gjøre.

Han er morsom, distre, sarkastisk og snill.

Gjestfri mann.

 

JUNE

Hva skulle vi gjort uten June svigerinne?

Hun tenker på ALT.

Hun sørger for at alle har det bra, til enhver tid.

Hun er verdens snilleste dame. Henne er jeg glad i.

 

ANDREAS

Eldstebarn og fadderbarn.

Stillferdig og slagferdig, som sin far.

Har lun humor, og alltid en artig kommentar på lur.

Kjekk og smart kar. 

Heldig er den arbeidsgiver som kaprer ham.

 

MARTIN

Nummer to i rekken, men nummer en når det gjelder å være glad i naturen.

Han er storfiskeren som er allergisk mot fisk.

Har båtføreprøve og jegerprøve i lomma.

Stille kar, men en å se opp til.

Godkar dette, altså.

 

JOHAN

Stjerna vår.

Slagferdig, men ikke stillferdig.

Hevder at alt han har lært i livet, har han lært av Andreas.

Johan er gutten som ingen klarer å målbinde. 

Herlig minstemann og selvfølgelig midtpunkt.

 

AMANDA

Min datter, og eneste jente i flokken.

Hun har som mål å bli diktator, og hamler lett opp med guttene.

Morsom, uredd og sterk i sine meninger.

Sprek som en fole. Elsker utfordringer.

Jeg liker at hun er annerledes enn meg.

 

VEGARD

Min sønn, som rager over alle, høydemessig.

Underfundig og smart. Den store Tenkeren.

Stiller de vanskelige spørsmål.

Og de enkle, som det er umulig å svare på.

Har en egen evne til å sanse hvordan folk har det.

Jeg liker at han er sånn.

 

MAMMA

 Verdens snilleste mamma.

Har omsorg for alle, og går gjennom ild og vann for sine.

Bekymrer seg alt for mye, om alt og ingenting.

Hjertet i familien vår.

Ei å se opp til.

 

PAPPA

Pappa er aldri redd for å si hva man mener, om alt og ingenting.

Raus med fine ord til dem han er glad i.

Genuin fortellerevne. Underholder alltid med gode historier.

Han er rett og slett veldig morsom, frivillig og ufrivillig.

 

 

Værhardt sto fjellbjørka, vindvridd og låg,

men nevera trivelig smilte.

Og under dens lauheng med glede jeg såg,

at villreinen stille seg kvilte.

– Jon Østeng Hov –

 

 

Tusen takk for ei flott helg. Jeg er så glad i dere alle.

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg