Hverdag hver dag

 

 

Å leve i nuet er livets teknikk,

og alle folk gjør deres beste.

Men halvdelen velger det nu som gikk,

og halvdelen velger det neste.

 

Men det nu som har gått er alltid forbi,

og det neste blir aldri det rette.

Nei, husk at nuet du lever i,

en gang for alltid er dette.

– Piet Hein –

 

Snart er det lørdag. Snart er det ferie. Bare to dager til nå, så skal jeg gjøre ditt eller datt.

Noen hverdager til, så er det fest.

Vi må ha noe å strekke oss etter, noe å glede oss til, noe å drømme om. Det er en fin del av det å være menneske.

Det er også en del av oss å ha gode minner å glede oss over. En karamell å suge på når livet blir for traust og forutsigbart.

 

Likevel er jeg glad i hverdagen. Når livet rusler avgårde i rolig tempo, uten alt for mange humper i veien.

Jeg er ikke alltid særlig god på å leve i nuet, og lar meg lett stresse opp over uvesentlige bagateller.

Alt for lett, sånn at jeg glemmer å kjenne etter om jeg har stått opp med rett fot.

 

Heldigvis er jeg også en mester på å nyte livet. En kaffekopp om morgenen. Lukta av sjø når jeg med bustehode, og før dusjen, stikker nesa ut av døra.

Det er ikke mye som slår den lufta. Det er ikke alltid det er sånn, men enkelte dager er sjølufta ekstra frisk og god.

 

Det er et dryss av hverdager i livet vårt. Dem må vi utnytte og nyte så godt vi kan.

Som jeg gjorde her.

 

 

Jeg må bli enda flinkere til det. Jeg vil ha det som i diktet mitt.

 

HVERDAG

Kjære hverdag, du er god,

fyller meg med rast og ro.

Millioner av sekunder,

varme, fine, gode stunder.

 

Hverdag er mitt jordbærsted,

fyller meg med indre fred.

Hverdag er for meg en fest,

det er da jeg trives best.

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg