Medisin


 

 

…for

kjærleik

er noko

som raslar

i graset på

overskya

dagar

– Ruth Lillegraven –

 

 

Det satt langt inne å ta to dager timeout fra jobb, men jeg har visst lært noe på veien. Dette med å ikke tøye strikken for langt, og helst ikke til den brister.

Heldigvis har jeg ledere som forstår, og som vet at jeg helst vil være sykepleier i farta.

Det satt enda lengre inne å gå ut, og det er fordi det sniker seg inn tanker om at sånt gjør man bare ikke når man er hjemme fra jobb. Jeg prøvde å gjemme meg i sivet, men det gikk ikke. 

Hedigvis har jeg ei venninne som sier at sånne tanker er tull, for vi er begge klar over at natur er medisin for slitne hoder. Mona ga meg hellig ordre om å skifte til turklær, sånn at vi kunne lufte både kropp og sinn.

Og hun hadde proviantert.

 

 

 

Der satt vi da, ved et stille vann, og snakket om alt annet enn kaotiske tanker. Det var ikke nødvendig, for de flyter ut og bort av seg selv når det er så fint å være til. Så mye kjærlighet og omsorg det er i sånne vennskap, og så mye latter og galskap.

 

 

Mona strekker alltid hendene i været, mot livet, og det gjør for det meste jeg også. Vi deler interessen for naturopplevelser, vi to, og denne følelsen blir sterkere for hvert år. Vi super til oss det vi kan, og det er garantert verdens beste rus.

 

 

En søyle av trygghet

å lene seg mot

gjennom livet.

Jeg trenger det,

skjønner du,

for det er så værhardt å leve.

– Ragnhild Bakke Waale –

 

 

Jeg krydrer mine egne ord med ord som andre har skrevet. Når jeg finner små vers og dikt som treffer meg, da kjenner jeg på en sildrende lykkefølelse. Selv når versene treffer et ømt punkt, så blir jeg glad, fordi noen har beskrevet akkurat det jeg selv føler. Noen har tenkt de samme tankene, og har mestret å formidle dem.

 

Naturen gir meg utsikt og perspektiv. Der kan jeg puste fritt, og speide etter nytt land. Jeg klatret til toppen, mens Mona rotet rundt i lynget etter en skatt. Hun driver med geocaching, og er fullstendig hekta, faktisk. Hadde det ikke vært for hennes skattejakt, så hadde vi kanskje aldri funnet denne fine plassen. 

Jeg bryr meg ikke så hardt om å lete sammen med henne, men vi deler mer enn gjerne en melkerull. Og vi skal garantert ut på nye eventyr sammen.

 

 

Etter at jeg la meg i går, så tikket det inn en melding fra henne: Jeg må ut igjen, for det er så vakkert ute i kveld.

Jeg kan se at hun hadde rett.
 

 

Noen dager lyser sterkere når de er over

De sier god natt og gratulerer samtidig

Verdens varmeste følelse

er å vite at man var på rett sted

til rett tid

For en gangs skyld

– Trygve Skaug –

0 kommentarer

Siste innlegg