Lærdom


 

LÆRDOM

Å elska
er å vera stille
nesten heile tida
og ha varme hender.

Å elska
er ikkje å vakta,
men å sjå en annan veg
til rett tid.

Snakk ikkje om ekstasen
når du meiner
kjærleiken.
Dei bur på kvar sin stad
og møtest
sjeldan.

Snakk heller
om å gå til fots
gjennom de tusen kvardager
og aldri halda opp
med å vera den rette.

Å elska
er å tenne lys
og tørke tårer
natt og dag.

– Alf A. Sæter –

 

Det er ekstase å padle mot… jeg vet ikke hva. Jeg kan se at jorda er rund, og at den er ikke har en begynnelse eller en slutt. Det er godt å høre stillheten, for den finner jeg nesten ingen steder. Det er lyder overalt, nesten, men noen lyder er lydløse. Plaskene fra åretaket, eller snatringen fra en ærfugl, er bare toner til tankene mine.

Når jeg dupper midt i alt det blå så er jeg alene i verden, på en god måte, selv om jeg er sammen med andre. Nisa som danser forbi meg, like ved kajakken, har det sikkert likedan. Den pruster livsglede.

 

Ingenting er finere enn sjøhus som speiler seg i havet.

 

Og ingen passer bedre inn i speilbildet enn de som bor der.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg er så heldig å få låne en flik av dette, med et glass hvitvin til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Dette er et pusterom i tusen hverdager. Jeg er glad i hverdagen, men trenger sånne hvilesteder. Det er heller ikke lett å se en annen vei til rett tid, for jeg vet ikke alltid når tiden er den rette.

Jeg liker stillhet og varme hender, og jeg liker å tenne lys i mørket. Det er derfor høsten er min tid, og det er derfor jeg elsker å dykke ned i et dikt.

Livet er latter og tårer. Livet er ei sommernatt på brygga, der jeg prøver å være den rette. Det er lett å være den rette under midnattssola, og ikke særlig lett når jeg er i det krakilske hjørnet av verden.

Da er jeg ikke riktig for noen.

 

Jeg vet ikke alltid hva som er rett eller galt. Det hender jeg trår feil eller tramper i klaveret, men jeg holder alltid balansen når jeg sitter i båten min.

Det er fordi vi hører sammen, og fordi jeg helst padler i godvær, for å være på den sikre siden. Jeg vokter livet mitt så godt jeg kan, selv om jeg har blitt en mester til å gripe sjanser.

Jeg har begynt å like sånne sjanseseilaser, for nå var det på tide.

0 kommentarer

Siste innlegg