Hva velger jeg?

 

 


 

 

Bok eller film?

– Bok

 

Thailand eller Andstein?

– Andstein

 

Fugl eller fisk?

-Fugl

 

Øl eller vin?

– Vin

 

To Rom og Kjøkken eller Supen Pøbb?

– Dumt spørsmål

 

Tidlig eller seint?

– A-menneske

 

Sommer eller vinter?

– Høst

 

Humor eller alvor?

– En porsjon av hver

 

Søtt eller salt?

– Sørlandschips

 

Jeg har mye å velge mellom, hele tiden. Noen valg er enkle, mens andre er umulige. Det enkle er ofte det beste, for da seiler jeg i medvind. I natt drømte jeg at jeg flyttet til verdens ende, og det vil jeg kalle et mareritt, for det er alt for langt unna Andstein. 

Det er alt for langt unna alt som jeg er glad i, og alt for langt unna alle dem som jeg setter pris på. Da kan jeg ikke bare ta strikkeposen under arma og besøke ei venninne, sånn som jeg gjorde i kveld. Vi strikket ikke ei maske, da, men likevel.

Jeg fikk Sørlandschips, og det er hverdagslykke på jord. Sånn er det når folk kjenner hverandre godt. Da sender hun mannen i huset ut etter potetgull, og sender ham på loftet etterpå, sånn at vi kan hviske i fred og ro. Godt med sånne forståelsesfulle menn, eller kanskje han bare var glad til?

Jeg tror at valget hans var enkelt, og han tok valget selv.

Jeg velger meg september foran både vinter og sommer. Jeg møter ikke alltid forståelse for det, og det forstår jeg. Sommeren er liksom det ultimate livet. Det er den tiden på året da alt skal skje, sånn at jeg nesten blir litt stressa. Det skal grilles og soles og mingles. Alt dette er ting som jeg verdsetter, men gresset kommer i veien. Og den uregjerlige hekken, som jeg burde skalpert i fjor. Hekken i hagen. Pluss brunfargen som jeg ikke har.

Og alt det andre.

Hvorfor stemmer ikke kartet med terrenget? Jeg lager bilder i hodet av ordene som jeg leser, så da blir filmen nesten alltid en nedtur. Helten ser ikke sånn ut, og landskapet er annerledes. Jeg er en dårlig kartleser, for jeg finner ikke fram.

Mine to favorittfilmer er Dirty Dancing og Grease, fordi jeg aldri har lest filmene. Og fordi det var så mye følelser med i spillet.

Patrick Swayze…..sukk.

Han døde av kreft, og det er det flere som gjør. Heldigvis er det mange som blir friske, også. Nå som russen skal ha sin årlige innsamlingsaksjon Krafttak mot Kreft, så håper jeg at alle åpner døra si for ungdommen, for det er så viktig å bidra. Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen.

Husk det.

Vi velger livet, om vi har et valg. Vi kan velge livslysten fordi om vi skal dø. Livet er så uforutsigbart. Derfor må vi holde fast i det minste av grønt som skjer oss. Det har jeg ingen problemer med, for gresset gror raskere enn hjertet mitt banker ( når jeg står i kassakø ).

Når hjertet raser avgårde så henger jeg ikke med. Det går svimlende rundt, så unnskyld til alle dem som jeg kanskje ikke hilser på, for jeg har nok med meg selv akkurat da.

Etterpå kan jeg hilse og smile og prate.

 

Butikk eller sofa?

– Sofa

 

Strikkhopp eller sofa, da?

– Sofa

 

Sofa eller tur i marka?

– Tur, uten tvil

 

Prosecco eller jordbær?

– Ja takk, begge deler

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg