Hvordan skal det gå?

 

 

Du reise bort fra den nøgne ø,

men kjæms te å savn` mora di sjø!

Dæffer så ha æ kjøpt ei dame,

ein oppvaskkost æ vil du ska ta med.

 

Når koppan e skitåt og klean ittj rein,

da tar du vel kanskje beinveien heim.

Te middag på bordet og kvitost på fat,

et kjøleskap som e oppfylt med mat.

 

Æ sei at du ikke ska setta å spæll,

når æ stænge døra så gjær du det læll.

Ferr no e du voksen og gjær som du vil,

og mamma e egentlig myttji ferr snill.

 

Det einast ho vil e at du har det bra,

at du ønske dæ heim når du reise i fra.

Og ønske dæ bort når du reise heim,

men aldri behøve å føl dæ ilein.

 

Mamma e verdens fineste ord,

ho bryr sæ om alt mellom himmel og jord.

Blande sæ borti og har ittj nå med,

det e ittj så enkelt å balanser det.

 

Alt som ho gjor ferr ein liten gut,

lyst opp ein vei og vist han ei rut.

No e deinn gut`n ein voksen mann,

ingen klare det bedre einn han.

 

Håpe du følge den ruta du vil,

fortsætt å værra ærlig og snill.

Sætt dama i arbeid som bli med te by`n,

vess ittj bli kjøkkenet litt av et syn!

 

 

 

Jeg har vært på avslutning i kveld, for Vegard er ferdig med sitt siste år på Guri Kunna Videregående Skole – avdeling Frøya. Nå gleder han seg til å flytte til Trondheim, og det er jeg egentlig glad for.

Det er et sunnhetstegn.

Jeg kjøpte forresten en flaske øl også, fordi tittelen passet så godt, og fordi han har passert 18 for lenge siden.

Aldri før.

Jeg er ikke glad for at huset blir tomt, men jeg synes det er fint at ungdommen er nysgjerrig på livet utenfor virkeligheten. Pluss at jeg føler meg trygg på at begge barna sikkert finner veien hjem igjen, enten på besøk, eller for godt. 

Det bestemmer de selv.

 

 

Fem staute gutter i kollektiv. Da behøver de minst EN oppvaskbørste, selv om det sikkert er oppvaskmaskin i huset. Hva med klesvasken? Der har jeg sviktet litt som mor. DET skal han ha; han har lagt skittentøyet i sirlige stabler i kjelleren, sortert etter farge.

Resten er det jeg som gjør, men det burde jeg sikkert ikke gjort, spesielt ikke de siste 5 årene.

Minst…..

Hvitosten er dyr. Det kommer han sikkert til å merke. Han er veldig glad i spaghetti og kjøttdeig, og har planen klar. Han skal bytte ut karbonadedeigen med kyllingkjøttdeig, for da blir det halv pris.

Jeg tror heller ikke at han kommer til å kjøpe sjokomelk så ofte, for melka fra de brune kuene er mye dyrere enn vanlig melk.

Han kommer nok heller ikke til å kjøpe økologiske egg.

 

 Jeg håper han kommer hjem til jul, om ikke før, for AtB kjører med priser som koster skjorta. Skjortene må han heretter stryke selv, men har han strykjern?

Har han dyne og pute og kopper og kar?

 

Jeg tipper at matbudsjettet mitt går rett til bunns når jeg blir boende alene, så da drypper det vel litt på klokkeren likevel. Selvfølgelig putter jeg en ost i bagen når han er hjemom. 

Det blir vel ei råd 🙂

 

Jeg bekymrer meg ikke. Det eneste jeg bekymrer meg for er at sju ungdommer skal kjøre 100 mil i morgen. Den eneste uroen jeg har, handler om bilkjøring. Det at de skal på guttetur synes jeg er stas. bare de kommer trygt fram til destinasjonen, som heter Bjørketorp. En fluelort på verdenskartet, men verdens fineste sted.

Nemlig en svensk stuga.

Et smultronställe.

 


 

Nyt ferie og frihet gutter, langt borte fra mamma og mødre, sånn generelt.

Og spesielt.

2 kommentarer
    1. Nydelig (og morsomt 🙂 dikt til sønnen din! Kjente meg igjen i diktet, og i ordene etterpå. Aldri gitt alkohol til unger under 18, like redd som deg for bilturene deres. Det er sikkert sånn vi mødre skal være? 😉

    2. Sånn er det å være mamma 🙂 Her i huset har vi holdt strengt på 18 års-grensa med tanke på alkohol.

Siste innlegg