Blåtimen

 

Hvor var alle mausundværinger og havfiskere i kveld? Har de lagt seg på lading?  De drømmer sikkert om en ny fisketur, en enda større fangst, nye rekorder og nye fiskehistorier, 

Tipper jeg.

Eller satt de bak gardina og lurkikket på havets datter?

 

Hva gjør hun her i kveld, for det er jo i morgen kveld og lørdag aften det skjer. Det er Utihavet-festival nesten hele uka, med liv og røre på kaia og alle steder, bare ikke akkurat da jeg var der.

De venter sikkert til Terje Tysland og Plumbo kommer, før de kryper ut av sneglehusene sine. Neida, forresten, mausundværinger er ikke sånn, for de er født sosiale og omgjengelige, helt til det er lokaloppgjør i fotball. Da glemmer de alt av manerer, da er de bare patrioter, og da koker det sikkert i hodet.

Det har visst haglet både stein og skjellsord på Varden Stadion opp gjennom årene, altså i tidligere tider, da våre fedre var helter.

Og nå håper jeg at ingen blir fornærmet,

for det er ikke jeg som har pepret motstanderne.

 

Apropos årer, jeg tror at alle øyværinger er født med årer i hendene i stedet for ski på beina. Det er liksom mer praktisk og nevenyttig når man har havet som nærmeste nabo.

Matnyttig, også.

 

Etter Mausund så sveipet vi innom Andstein. Der var det heller ingen å se, og godt var det, på en kveld som denne. 

For i blåtimen er stillheten å foretrekke.

 

 

Det eneste som laget lyd ( etter at Kjell ba meg være stille ), var stimer av fisk som spratt synkront opp av havet, alle på en gang. Jeg så ikke en eneste etternøler, og ingen som tjuvstartet, heller.

Nå skjønner jeg hva folk mener med at sjøen koker.

 

Det hender det koker over for meg også, men ikke i kveld.

Ikke i en sådan stund.

 

 

HYSS

Hyss sier havet
Hyss sier den lille bølgen ved stranden, hyss
ikke så voldsomme, ikke
så stolte ikke
så bemerkelsesverdige.
Hyss
sier bølgekammene som
flokker seg om forbergene
strandbrenningene. Hyss
sier de til menneskene
det er vår jord
Vår evighet.

– Rolf Jacobsen –

 

PS Jeg liker mausundværinger.

0 kommentarer

Siste innlegg