Gi til du blir rik og varm, rikest på det siste

 

Gi din Gud ditt hjerte hen, gi din ringe neste.
Gi din uvenn og din venn, gi dem alt ditt beste.
Gi til du blir tom og arm, intet skal du miste.
Gi til du blir rik og varm, rikest på det siste.

 

I kveld satt jeg så nær Joralf Gjerstad som det var mulig å komme. Jeg hadde gjerne villet ha en samtale med ham under fire øyne, men han kan jo ikke snakke med alle som vil snakke med ham.

Det må vi respektere.

Det var en stjernestund. Snåsamannen i samtale med Øyvind Løvrød, og med Therese Ulvan sin nydelige stemme underveis i samtalen om livet, døden og håpet.  Kjente og kjære salmer som Joralf er glad i, og som jeg er glad i.

Jeg har alltid vært glad i salmer.

VI kan tro og mene hva vi vil om hans evner, men jeg velger å tro. Jeg tror på utstrålingen og hans evne til å se. Jeg tror på hans evne til å bruke den kraften han er gitt, og den gaven han har fått. Han har møtt motbør, og han har hatt det vanskelig, men på den andre siden har han blitt et rikere menneske. 

Han skaper undring.

Da han leste ordene som står øverst  i innlegget, så presset tårene på hos meg. Dette salmeverset har for ham blitt et slags livsmotto. Kloke ord fra en klok mann.

Jeg er glad i mennesker som ikke dømmer og fordømmer. Joralf fortalte historien om henne som ble tatt i ekteskapsbrudd, og som skulle steines. Da sa Jesus: den av dere som er uten synd kan kaste den første steinen.

Ingen kastet.

Sånn var Jesus, og sånn er Joralf. Jeg tror ikke at noen av oss, med hånden på hjertet, går gjennom livet uten å trå feil. Før eller senere snubler vi og faller, for sånn er det å være menneske. 

Varme øyne, og glimt i øyet, det har han i rikt monn. Samtalepartneren hadde en unik og respektfull kontakt med hovedpersonen, og Therese Ulvan sin tolkning av salmene var gull og atter gull. Salmeskatter som jeg har levd med hele livet, men nå i ny drakt. En ny og kledelig drakt.

Jeg ble iallefall litt rikere denne kvelden. Det er ikke mulig å være uberørt.

Tusen takk.

 

 

3 kommentarer

Siste innlegg