Julemorgentanker

 

 Når jeg blar gjennom innleggene mine så ser jeg at den har utviklet seg, og at jeg har modnet med den.

Heldigvis.

Jeg fant igjen dette diktet som jeg laget til ei jul, men jeg synes fortsatt at det er fint, selv om det er en stund siden:

 

HIMMELSTJERNA

Jul i stue og jul i stall,

snøkrystalla som favne aill.

Røde hjerta langs nattsvart lei,

himmelstjerna som vise vei.

 

Jula vårres e vinterdrømmen,

gode tanka som e på rømmen.

Vakre tanka som blinke klart,

 banke varsomt på døra snart.

 

Høgtida kvile i ei havn,

jul e glede og sorg og savn.

Rugge lett i mot vær og vind,

stryk så vart over kalde kinn.

 

Nattsvart jord under stjernedryss,

salte tåra og himmelkyss.

Lykka den e ein stjernevrimmel,

to som sjer på den samme himmel.

– Tove –

 

Det er lenge siden det ramlet et dikt ned i hodet nå, for livet går i bølgedaler. 

Først og fremst så nyter jeg at begge ungene er hjemme på juleferie.Jeg er glad for at jeg er frisk, og jeg er glad for at den første koppen med kaffe smaker himmelsk. Det passer jo bra, ettersom det er juemorgen.

I kveld skal jeg på jobb, for i år er det min tur å jobbe på julekvelden. Når man vet det i god tid, så er det helt greit. Sånn er det med andre ting i livet også. Når tanken får modnet, så er det utrolig hvordan vi mennesker klarer å tilpasse oss situasjonen,uten sammenligning forøvrig. Å jobbe på julaften er ingen katastrheller og heller ikke en krise

Men jeg ser det i jobben min.

Det som virker uoverkommelig, og ikke til å bære, blir til å leve med. Det er alltid det  som gjør størst inntrykk på meg. Denne styrken, og og ikke minst håpet.

Og livsmotet.

Det er håp i ei gryte, og jula er lys og varm for mange av oss, men ikke for alle.

Nå skal kneippbrødet få fri, for her skal jula nytes. Denne uka velger jeg heller hjemmebakt julebrød, valnøttbrød, og nystekte rundstykker med sylte på. Jeg er heldig som har et valg.

Jeg er heldig som bor i et fritt land, selv om det høres svulstig ut. Jula skal jo være svulstig, gjerne raus, og aller helst inkluderende.

Etter at jeg har sett Tre nøtter til Askepott skal jeg prøve noe som jeg aldri har gjort før, men bare tenkt på. Jeg skal ( kanskje ) klatre, i Frøya Klatrehall. 

 

NÅR HUN SA KANSKJE, MENTE HUN DET

– Per Larsen –

 

God jul <3

 

 

 

1 kommentar

Siste innlegg