Padlepartner

 

Jeg har dårligere padleteknikk, og jeg er svakere på alle vis, så det er sjelden vi padler side ved side. Det gjør ingenting, bortsett fra når jeg har stått opp med feil fot, for jeg liker å danne baktropp.

Når jeg blir overopphetet så tar jeg bare et bad, for da blir jeg ren og forfrisket.

Etterpå padler jeg videre med et smil.

 

 

Da vi padlet i går så funderte jeg over dette med god og dårlig ledelse. Jeg tror at en god leder ser like mye bakover som framover. Ser han bare framover så aner han jo ikke om han har padlepartneren med seg eller ikke.

Ikke vet han om vi padler i samme retning heller.

 

Dette er overførbart til arbeidsplassen min, tenker jeg, eller hvilken som helst arbeidsplass. God ledelse er å vite hva som skjer på golvet. Da er tilstedeværelse et nøkkelord. Gode arbeidsteknikker kan læres, og gode holdninger sitter i ryggmargen. Da er det viktig at den ryggen vi ser foran oss er hel ved.

Når jeg har med en lærling eller sykepleierstudent ut i felt, så er det visse ting jeg vektlegger mer enn alt annet. 

– Respekt

– Høflighet

– Blikkontakt

– Tid

– Hygiene

Første bud er å hilse når vi tråkker inn i andre sitt hjem. Et godt, gammeldags hånddtrykk, ledsaget av blikkontakt. Sitt ned i fem minutter i stedet for å stå ved dørkarmen, og ta gjerne av ytterjakken, for da blir fem minutter plutselig til femten minutter, som ved et trylleslag. Tidsbruken er den samme, men da har vi tjent ti minutter som kommer alle til gode.

Vask hendene før du smører brødskiver som andre skal spise. Vask hendene etter at du har utført et stell, selv om du bruker hansker. IKKE ta telefonen midt i et sårstell, mens du fremdeles har hanskene på, for det har jeg sett en garvet pleier gjøre.

Det forplikter å være forbilder.

 

Jeg har forventninger til mine ledere. Jeg forventer at de ser oss, at de trår til når nøden er størst, at de gir konstruktive tilbakemeldinger, og peprer oss med ros når vi fortjener det. Jeg forventer at de ser like mye bakover som framover, for å være sikker på at vi padler sånn noenlunde i takt, og i samme retning.

Vi skal tross alt dra lasset sammen.

Jeg blir glad hvis lederen klarer å skille sak og person, for noen ganger er hønseflokken rykende uenig. Da blir ei fjær til fem høns, som om vi ikke er mange nok høner fra før.  Det er alt for få menn i omsorgsyrkene, i alle fall på golvplanet. Når det er sommer overøses vi av medisinstudenter, mange av dem menn, og da blir stemningen annerledes – og bedre, selv om vi har et utmerket arbeidsmiljø allerede.

Vi ønsker oss flere haner, sånn til hverdags, og ikke bare når det er fest.

Denne sommeren har gått som en lek. Jeg er takknemlig for fine fjellturer, mange padleturer, og strålende vær. Det var fint å begynne på jobb igjen, for jeg trives der, selv når fjærene fyker.

God ledelse, flotte medarbeidere, stå på-vilje, fleksibilitet, spontanitet, omstillingsevne, humor, kaos, sirlig orden, gjess som sperrer veien jeg kjører på ( Flytt dere! Posten ska fram ), sauer som aldri ser døden i hvitøyet, selv om de lever farlig. De rikker seg ikke, og jeg misunner dem litt, for tenk å være så trygg på seg selv.

Eller er de bare dum – som en sau?

I fjor smalt en tjeld inn i frontruta mi, i livets vår. Jeg ble helt på gråten, for den fikk ingen sommer. Likevel, selv om sånne hendelser ryster meg, så elsker jeg jobben min, for jeg er satt til å hjelpe både den som har gått seg vill, den som dør ung, og og dem som vagger midt i veien, og ser ut til å ha evig liv.

Alt dette tenker jeg på mens jeg padler i bakre rekke.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg