Bienes historie

 

SISTE STIKK

 

OJ!! – her var det “folksomt”, du vil ikke tro det
for biene surrer rundt i mitt hode,
og biene hvisker – du må være sterk
for svakhet og tårer det er noe herk,
du må være småfrekk sånn at du kan stikke
for omsorg og kjærlighet liker vi ikke,
nei helst skal du være født med en brodd
se bare på oss, så langt vi har nådd.

Vi har det som mål å beskytte vår dronning
og elsker den gyldne smaken av honning,
men tro ikke at vi et brøkdels sekund
lar tankene dine få hvile en stund,
for vi byr fortvilelsen opp til en dans
og stikker med brodden så snart vi har sjans,
når du finner senga og sola tar kveld
da summer vi litt, men det visste du vel?

 

Ja, det vet jeg utmerket godt, for når jeg kryper under dyna og det blir stille i rommet så hører jeg selvfølgelig summingen bedre.

Det er enkel matematikk. ( …finnes det enkel matematikk? Ikke i MITT hode )

Derfor har jeg lagt en fluesmekker på nattbordet, og den fungerer på bier også. Jeg slår dem ned i støvlene og sover som en stein. Jeg våkner før hanen galer men det er fordi jeg legger meg rett etter Barne-TV.

Jeg nyter å ha god nattesøvn, for jeg vet hvordan det er å være søvnløs natt etter natt etter natt og så videre.

Det tok knekken på meg.

Eller, det var kanskje andre ting som tok knekken på meg før det endte med søvnløshet. Jeg vet ikke hvem som kom føst av høna og egget.

Vet du?

Og har du lest Bienes historie? Jeg gir den terningkast fem.

 

0 kommentarer

Siste innlegg