Dysmorfofobi – fra halsen og opp

 

 

 

Når maskene flyr avgårde så flyr tankene like fort. Å strikke er en deilig form for tankeflukt. så lenge garnet ikke slår krøll på seg.

Jeg falt for dette mønsteret som er designet av #valleyknits, spesielt fordi det er hundepoter i mønsteret.

Milla og jeg er verdens beste venner, og hun får masse nærhet som jeg kanskje burde ha porsjonert ut til visse andre.

Det er lett som en plett å stryke en hund med hårene, og for henne er jeg verdens fineste – til og med når håret står rett til værs.

.

 

Det er mamma som har tatt disse bildene, og hun hadde litt av en jobb. Jeg forkastet sikkert hundre bilder – fordi jeg la merke til mange rare detaljer som kanskje ingen andre ser. Nå gjelder det å være årvåken, sånn at jeg ikke vikler meg inn i tvangstanker om eget ansikt igjen.

Detaljene lyste nemlig mot meg.

Jeg er livredd for å få tilbakefall, for nå har jeg vært bra ganske lenge, sånn omtrent i fire år.

Dysmorfofobi – jeg er sikker på at jeg har stilt riktig diagnose på meg selv, og jeg har jobbet steinhardt for å holde tankene i sjakk.

Jeg SKAL klare å fortsette på den veien som jeg går.

 

Jeg skylder litt på vårsola, for den vipper meg av pinnen hvert eneste år. Fy fader så skarp og avslørende den er.

Jeg vet at jeg er heldig som er frisk fra halsen og ned, og jeg vet at jeg har veldig mye å være takknemlig for, det er ikke der det ligger.

Jeg har ganske god selvinnsikt når jeg er i vater.

Dysmorfofobi betyr at man er sykelig opptatt av bittesmå detaljer ved eget utseende, detaljer som ingen andre ser og som kanskje ikke finnes i det hele tatt – bare i et forskrudd hode.

Det er seriøst en diagnose, om enn ganske lite utbredt på verdensbasis. Hvis jeg sammenligner meg med han som jeg så på TV, han som hadde hender (utvekster) som så ut som røttene på et tre, så vet jeg jo at mine oppfatninger om meg selv er helt på jordet.

 

Jeg er kjempefornøyd med min egenstrikkede genser i høstfarger, så nå kan våren og vårsola bare komme.

 

Jeg skal prøve å håndtere lyset  – ved å være mer ute 🙂

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg