Integritet

 

Integritet innebærer at vi har moralsk ryggrad og mot til å være konsistent i forhold til hva vi tror på, hva vi sier, hva vi gjør og hva vi er moralsk forpliktet til, alt i samme vending og til samme tid. Integritet betyr ”å være hel” eller ”å være hel ved”.

 

Nå føler jeg endelig at jeg er hel – og hel ved.

 

Det tok mange år, og mye har skjedd underveis, men endelig våger jeg å stå opp for den jeg er. Jeg er trygg på meg selv, trygg på mitt ståsted, og trygg i jobben min som sykepleier.

 

Mye takket være denne dama, og et knippe andre venninner. Venninnene mine er en fargerik bukett, og når jeg føler meg litt vissen så blir jeg plassert i midten. På den måten har jeg alltid støtte, og kan blomstre like villig som resten av den uerstattelige gjengen som jeg er så heldig å få være en del av.

Det heter så fint at ingen er uunnværlig eller uerstattelig, men det tror jeg ingenting på.

 

 

 

Jeg er bevisst hva jeg skriver, og hvordan jeg er som menneske. Jeg vet at jeg er raus, og jeg våger å si det. Jeg er ikke like selvsikker bestandig, for av og til vil jeg bare sitte i hjørnet av sofaen min og være usynlig, men heldigvis er det forbigående.

Jeg har mine svingninger, og de fleste av dem er innenfor normalen, men så hender det at alt går i svart. Da hjelper det å engasjere seg i noe som virkelig gir mening – som det å skrive, og det å kjempe for øya mi.

Jeg tror jeg vet at jeg mestrer kunsten å balansere det som opptar meg.

Jeg vil også berømme fastlegen min, for hun fungerer som et sikkerhetsnett for tankene mine. Jeg behøver henne ikke så ofte lenger, men jeg vet at hun tar meg på alvor hvis (eller når) det er alvor.

Alt er nemlig ikke fryd og gammen selv om jeg har tatt sjumilssteg i riktig retning, men jeg er stolt over å ha skapt meg en aura av raushet, trygghet, omsorg og varme.

Det er dessuten fullt mulig å blande raushet og omsorg med snert og ironi. Jeg bruker ofte humor i jobben min, for det skaper en unik atmosfære når alt ser mørkt ut. Det er fullt mulig å balansere hårfint. Det er fullt mulig å gå på trynet, for det har jeg gjort mange ganger.

Det er derfor jeg, tross alt, er så oppegående som jeg er 🙂

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg