Nå går boka i trykken

 

 

 

En ørliten smakebit, selv om fargene som gjengis i blogginnlegget helt sikkert avviker fra virkeligheten.

I virkeligheten er bildet enda vakrere.

Jeg gleder meg til å se det ferdige produktet, selv om jeg akkurat i kveld er lei av både advent og jul. Det tar på å lese korrektur på sånne tekster mens det fortsatt er sommer.

 

Det har vært et langt svangerskap, og en ganske hard fødsel, men nå ser boka snart dagens lys. Det har ikke gått knirkefritt for seg, for vi er fem høyst ulike personligheter, men resultatet er blått som havet.

Vårt hjertebarn – Den blå adventstimen.

 

En kunstner, tre skribenter, og en grafisk designer, har i fellesskap og hver for seg gitt sitt bidrag til dette som nesten må kalles en kunstbok, for Astri er allerede en anerkjent kunstner. Jeg er stolt over at hun har illustrert tekstene våre.

I fjor mottok hun, høyst fortjent, Frøya Kommune sin kulturpris.

 

Vidar Oskarson, Georg Goggen Skatvold og jeg, har forfattet åtte tekster hver, helt uavhengig av hverandre, med tema advent og jul. Astri Reppe har ganget det med tre, og bidratt med 24 illustrasjoner.

Stine Nordskag har tråklet sammen tekst og bilder, og jeg bøyer meg i støvet, for det er ei dame som virkelig har peiling. Hva skulle vi ha gjort uten henne?

Jeg våger den påstanden – hun er et fyrverkeri.

 

Jeg tror at alle vil kunne finne tekster og bilder som de fester seg ved, selv om vi har ulik tilnærming til temaet, for smaken er som kjent – ja, som baken.

Vi har en viktig ting til felles, og det er at vi verdsetter kystkulturen. Vi setter pris på havet, på himmelen og på den unike blåfargen som ikke finnes andre steder.

Alle har sin egen blåfarge, og vi har vår.

 

Jeg håper at dette pirrer nysgjerrigheten, sånn at salget av boka går strykende. Egentlig er jeg livredd, for dette har jeg aldri vært med på før. Jeg føler at jeg gir fra meg en del av meg selv, på en måte.

Hva de andre føler vet jeg ikke, men jeg er spent som en felestreng. Det er jo dette jeg har drømt om, å gi ut bok. Takket være et initiativ fra Vidar, som også er redaktør, så ble drømmen til virkelighet. Kanskje hadde jeg realisert drømmen likevel, men han ga meg et realt spark bak, og det behøvdes. Jeg tror at det var det som skulle til.

 

Goggen –  snøs og kjernekar. Dette bildet er tatt På Bogøya for noen år siden. Kanskje det var DA vi ymtet frampå om at vi ønsket å skrive bok sammen?

Jeg tror det.

 

 

 

Det har vært en bratt læringskurve, men nå tar jeg med meg mange verdifulle erfaringer videre, som kanskje kan overføres til nye prosjekter. Mer informasjon kommer senere, for selvfølgelig planlegger vi litt ståhei rundt utgivelsen.

Snart kan vi rope:

Løp og kjøp! – for boka lanseres med brask og bram i oktober 🙂

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg