Trå forsiktig menneske

 

 

Foto: Jan Egil Eilertsen

 

 

Det er vårt dette, men bare for en stund  – vår himmel, vårt hav og vårt land

så trå forsiktig menneske,  trå så varsomt og forsiktig som du bare kan

vis respekt for den arven og det mangfoldet som vi er satt til å forvalte

for Frøya er et ekko av vårt hjerteslag, og tårer er som havet – de er salte.

 

 

 

Petter Vidar Vågsvær har gjort det viktige arbeidet med å dokumentere hva som skjer på Frøya, og har fått god hjelp av Kjell A. Olsen og Jan Egil Eilertsen med tanke på flotte og beskrivende bilder. Selv fikk jeg æren av å finne noen velvalgte ord, og er takknemlig over å få bidra med det jeg kan best.

Her kan dere se resultatet:

 

https://www.froya.no/nyheter/dette-kjemper-vi-for-p%C3%A5-fr%C3%B8ya?fbclid=IwAR0dT0xaxusUsODJ79t27XoP_ljSh8MV-k0G5GF73c1MJzMzVgKA3AMvIxs

 

Jeg har forresten lånt bilder her og der, og er usikker på hvem som har tatt alle, men jeg tipper jeg er tilgitt allerede for bildene går til en god sak.

Her ute kjemper vi en kamp for å bevare øya vår – fri for vindturbiner. På Grunnlovsdagen vaiet 1200 flagg i marka. Jeg tror aldri jeg har hatt en mer rørende naturopplevelse.

 

 

Grunnloven § 112 lyder slik:

«Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten.

Borgerne har rett til kunnskap om naturmiljøets tilstand og om virkningene av planlagte og iverksatte inngrep i naturen, slik at de kan ivareta den rett de har etter foregående ledd.

Statens myndigheter skal iverksette tiltak som gjennomfører disse grunnsetninger.»

 

Foto: Brit Vie

 

Frøyværinger gir seg aldri. Vi kjemper for det vi tror på.

 

 

Og dette bildet sier mer enn tusen ord. Se filmen, og la den synke inn.

 

Foto: Jan Egil Eilertsen

 

 

Se – vinden hviler i ei lita hand

som gjemmer på en drøm som kan bli sann.

 

 

Foto: Kjell A. Olsen

 

 

Dette er oss gitt; stillheten, lyset, fargespillet, frihetsfølelsen og mangfoldet. Det er vårt ansvar å bringe den dyrebare arven videre til kommende generasjoner, så øya må berges på vår vakt.

 

Foto: Jan Egil Eilertsen

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg